Stuur ons een bericht

Wedden dat we goede ideeën hebben om jouw product, dienst of bedrijf beter te vermarkten? Of dat we kunnen helpen bij het automatiseren van je bedrijfsproces?

Stuur ons een bericht en binnen een werkdag heb je antwoord.

Anja

Bellen kan natuurlijk ook

Anja beantwoordt je vraag direct. En anders een van haar collega’s wel. Bel dus gerust naar 030 – 687 55 06.

Bel mij terug

Word teruggebeld door ons

Sjonic
Sjonic

Navigeren moet je leren

Vroeger – vóór TomTom en Google Maps – zat je in de auto met een kaart op schoot. Je weet wel, zo’n onhandig ding. Eerst worstelde je met het uitvouwen en hield je ‘m op zijn kop. Tegen de tijd dat je had gevonden waar je op dat moment reed, was je de afslag al voorbij. Frustrerend. Dat gevoel is vergelijkbaar met hoe een bezoeker van jouw website zich voelt als hij niet snel naar de gewenste informatie kan navigeren en zijn weg moet zoeken. Hiermee schiet je als organisatie je doel voorbij: je potentiële medewerker of klant een positieve ervaring bieden.

Een goede en eenvoudige websitenavigatie vergt inbeeldingsvermogen, onderzoek en creativiteit. Ten eerste zul je keuzes moeten maken, gebaseerd op de behoefte van de bezoeker én de strategie van je bedrijf. De navigatie is ook sterk afhankelijk van het doel van je website. Of dit nu meer ingevulde contactformulieren, meer verkopen in je webshop of minder telefoontjes voor de binnendienst betreft: denk goed na over de beste flow.

Een aantal praktisch toepasbare tips voor een goede navigatie:

  1. Baseer je op feiten en niet op aannames
    Natuurlijk ken jij je doelgroep goed. Anders had je als bedrijf geen bestaansrecht. Maar weet je écht met welk doel mensen op je website komen? Statistieken vanuit bijvoorbeeld Google Analytics bieden een schat aan informatie over de meest of langst bezochte pagina’s, klikgedrag en zoektermen. Gebruik deze data om de juiste keuzes te maken.
  2. K.I.S.S.
    Iedereen kent wel de uitdrukking ‘Keep it Simple, Stupid’ (K.I.S.S.). Als je dit vertaalt naar je website, kun je concluderen dat je de menustructuur eenvoudig moet houden. Teveel hoofd- en submenu-items werken verwarrend en komen een goede navigatie niet ten goede. Wil je uitweiden over een bepaald onderwerp? Zorg dan voor een goede tekstlink of button naar een ‘verborgen’ pagina, oftewel een pagina die niet in het menu voorkomt.
  3. Denk aan mobiel gebruik
    Afhankelijk van je business, is de kans groot dat veel (of zelfs de meeste) bezoekers je website op hun mobiel bekijken. Als dit percentage hoger is dan 50% (check Google Analytics), is een mobile first-aanpak, oftewel de mobiele gebruiker als uitgangspunt nemen voor je navigatie – aan te raden. Dit dwingt je om de menustructuur en flow zo eenvoudig mogelijk te houden. Werkt het op mobiel? Kijk dan hoe je dit doorvertaalt naar een groter scherm.

Navigatie in de praktijk: BGHU

Sjonic denkt met klanten mee over een logische en gebruiksvriendelijke navigatie. Een recent voorbeeld is de website van de BghU, de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht. Deze organisatie int onder andere de gemeentebelasting namens de gemeenten De Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist. De BghU had twee grote uitdagingen:

  • Meer begrip krijgen voor (de noodzaak van) het betalen van gemeentebelasting
  • De druk op de service-afdeling (die telefoontjes en e-mails afhandelt) verlagen

Dé manier om dit te realiseren, is om mogelijke vragen van belastingplichtigen op de website te beantwoorden. Om deze vragen in kaart te brengen, organiseerden we diverse sessies met vertegenwoordigers uit alle geledingen van de organisatie, waaronder directie, support en klachtenafhandeling.

De resultaten van de brainstorms combineerden we met data uit een uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek. Dit vormde de basis voor een heldere navigatie, snelle toegang tot informatie door middel van snelkoppelingen en goed gecategoriseerde veelgestelde vragen. Daarnaast verzorgden we illustraties die uitleggen wat er met het geïnde geld wordt gedaan. Dit alles resulteerde in minder druk op de serviceafdeling en meer begrip voor het werk van de BghU. Bekijk het resultaat op www.bghu.nl of de casepagina op onze website.

Benieuwd of de navigatie van jouw website jouw doelgroep overtuigd? Of vrijblijvend sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact op met Anja van Sjonic via 030 – 687 55 06 of stuur een mail naar info@sjonic.nl

Bron: Frankwatching

Meer blogitems

Je kan nog even doorlezen.

We're hiring: Online Marketing Consultant

Sjonic groeit verder en zoekt een Online Marketing Consultant! Steeds meer Sjonic-klanten zien het nut én de noodzaak in van online marketing. Van zoekmachine- en conversieoptimalisatie tot lead generatie en e-mailnieuwsbrieven; onze klanten worden hier graag in ondersteund. We zijn dan ook op zoek naar een ervaren (minimaal 3 jaar) en creatieve Online Marketing Consultant (32 a 40 uur per week). 

Jumpsquare: een project om extra trots op te zijn

We zijn altijd trots op onze projecten. Soms zijn er echter projecten waar we net nog wat trotser op zijn. Neem Jumpsquare, het grootste trampolinepark van de EU. Sjonic realiseerde de website van a tot z, het online reserveringssysteem en zelfs het ontwerp van alle wanden in de hal.

Combinatie tussen online berekenen en persoonlijk advies

MijnFinancier.nl maakt het (nog) makkelijker met hulp van Sjonic

Plek voor een marketing- stagiair(e)

Sjonic zoekt een creatieve en gezellige fulltime stagiair marketing/communicatie (HBO). In deze stage hou je je enerzijds bezig met het optimaliseren van de marketing en online presence van Sjonic als bureau. Anderzijds doe je onderzoek nieuw online concept.

Sjonic! Het leukste online bureau van Midden Nederland

Bij Sjonic werken we hard én hebben we een hoop lol. Bekijk hier onze video. 


Wij zijn gecertificeerd Google-Partner