Brief ontvangen?
Voer de eerste 3 cijfers van uw briefkenmerk in:
Wedden dat we goede ideeën hebben om jouw product, dienst of bedrijf beter te vermarkten? Of dat we kunnen helpen bij het automatiseren van je bedrijfsproces?
Anja beantwoordt je vraag direct. En anders een van haar collega’s wel. Bel dus gerust naar 030 – 687 55 06.
Brainstormsessies, communicatiekeuzes, ontwerp & techniek
Belastingsamenwerking gemeenten & hoogheemraadschap Utrecht (BghU) verstuurt jaarlijks maar liefst 500.000 aanslagen namens 8 gemeenten en een hoogheemraadschap. De organisatie schakelde Sjonic in om de afstand met de burger te verkleinen. Een communicatievraagstuk waar Sjonic graag over meedacht.
Een andere manier van communiceren
Veel mensen hebben vragen over hun aanslag voor de gemeentebelasting. Waar gaat het geld naartoe? Hoe is de WOZ-waarde bepaald? En wat is de hondenbelasting in gemeente X. Vragen waarvoor vaak aangeklopt werd bij de serviceafdeling. Een van de doelstellingen was dan ook om de druk op deze afdeling te verlagen. Een volledig nieuwe website vormde daarvoor de basis.
De BghU wilde ook meer begrip kweken voor de noodzaak van gemeentebelasting. Hoe kun je dat beter laten zien dan met aansprekende illustraties? Ook die komen voort uit de creativiteit van onze designer. En als we dan toch bezig zijn, waarom nemen we dan niet de volledige look & feel op de schop? Het resultaat? Een frisse website met een kristalheldere navigatie.
Over de navigatie, flow en informatie gingen we niet over een nacht ijs. Hier gingen meerdere inhoudelijke brainstorms aan vooraf.
Snel naar de juiste informatie
Op de vorige website raakte de bezoeker de weg nog wel eens kwijt. Om dat te voorkomen, zijn we bij de basis begonnen: met welke behoefte komen mensen naar de BghU-website? Hiervoor zijn we uitgegaan van verschillende persona’s en scenario’s. Door te discussiëren én keuzes te maken, hebben we de hoeveelheid content met bijna twee derde terug weten te brengen.
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met een logische indeling, een heldere zoekfunctie en de juiste flow. Particulieren en ondernemers hebben een ‘eigen sectie’ met snelkoppelingen naar de meest relevante informatie. Alles om bezoekers snel antwoord te geven op hun vraag.
De BghU int gemeentebelasting namens 8 gemeenten: Utrecht, Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug en Zeist. De regels en tarieven kunnen per gemeente verschillen. Daarom krijgen bezoekers per belasting een helder overzicht van de situatie in hun gemeente.
Briefkenmerk
Elke brief die bij een burger op de deurmat ploft, heeft een briefkenmerk. Dit kenmerk komt overeen met het onderwerp van de brief. Door (de eerste 3 cijfers van) het kenmerk in te vullen, komt de bezoeker direct bij de informatie die voor hem of haar relevant is. Dit scheelt enorm veel zoekwerk. En daarmee frustratie.
Voer de eerste 3 cijfers van uw briefkenmerk in:
Toegangelijkheid
Een van de belangrijkste eisen van BghU was dat de website zo toegankelijk mogelijk moet zijn. Dit betekent dat mensen snel de gewenste informatie vinden en dat het taalgebruik niet te complex is. Maar ook dat bijvoorbeeld mensen met een visuele beperking de website goed kunnen gebruiken.
Een van de manieren waarop we dit bereiken, is door het gebruik van een tool om webteksten voor te lezen. Maar ook de grootte van het lettertype, gebruik van veel wit en een ‘ruimtelijke’ opzet, zorgen voor een lage drempel en optimaal gebruiksgemak voor iedereen.
De tekst van de website wordt doormiddel van een plugin voorgelezen